maandag 31 augustus 2015

Force Majeure

Ik zit onder water oftewel zoals mijn Engelstalige collega's het zo mooi zeggen: I am in the writing cave. Sociaal doen, leidt af van het schrijven en doe ik daarom momenteel zo min mogelijk. In december 2013 ben ik begonnen met het schrijven van mijn thriller van de koude grond. Ik dacht binnen een jaar klaar te zijn en had mijn deadline gesteld op december 2014. Die deadline heb ik in december vervolgens uitgesteld naar juli 2015. Het is nu 31 augustus 2015, zucht. 

Natuurlijk is er een waslijst aan redenen die mij het schrijven hebben bemoeilijkt. Ik noem: een serieus gebrek aan inkomsten, rechtszaken van een wraakzuchtige ex, nieuwe buren bij wie het alle dagen feest is, een half onbewoonbaar huis wegens achterstallig onderhoud van de verhuurder, mijn kleuter van 4 die niet meer naar school durfde wegens pesten, beter samengevat onder: Force Majeure. 

Allemaal legitieme redenen, maar als ik ergens een probleem mee heb, is het niet halen van mijn deadline. Ik kan heel goed plannen inclusief 'wat er ook gebeurt'. Dat heb ik geleerd tijdens mijn (lach niet) cursus 'studievaardigheid' een soort timemanagementcursus in mijn studietijd die van onschatbare waarde bleek. Wat praktisch onbestaanbaar is in mijn wereld is: (schrijf)werk niet afmaken. In mijn periode bij 'de krant' (dagblad Trouw) heb ik geleerd: je werk is altijd af. Het was heerlijk om voor de krant te schrijven, want ik ging elke dag met een goed gevoel – werk af – naar huis. 

Nu zie ik ook dat een roman een andere benadering, onder andere meer tijd nodig heeft dan een stukje in de krant. Dus ploeg en zwoeg ik door. Wat er ook gebeurt. Het moet af. Dan kom ik weer boven in more ways than one. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten