zaterdag 31 januari 2015

Papiervisje moet dood, leve het e-book!

Mijn zoontje van 5 is vorig jaar na de zomervakantie gewisseld van school. Daar zijn we allebei heel erg blij mee, want de vorige school was een nachtmerrie in de uitgebreide betekenis van het woord. Na een nachtmerrie ben je blij dat je weer wakker bent zodat je uit de boze droom kunt stappen. Maar soms kan je nog keer terug vallen in dat afschuwelijke gevoel of die gebeurtenis als je je ogen sluit of word je ergens overdag of de volgende nacht weer even overvallen door de echo van de herinnering.
Nadat wij deze nachtmerrie-school achter ons hadden gelaten, bleek de nachtmerrie nog meerdere staarten te hebben. Een van de staarten was de introductie van het papiervisje in ons huis. Nu raak ik panisch van insecten, muggen en vliegen uitgezonderd. Muggen zijn bloedzuigers die enorme jeukende bulten achterlaten (allergische reactie) en moeten daarom direct dood. Vliegen vind ik ronduit vies en ziektemakers ook al besef ik dat ze al etend heel veel zooi 'opruimen'. Ik probeer daarom met deze Boeddhistische visie in het achterhoofd vliegen in eerste instantie naar buiten te begeleiden. Als dat niet direct lukt, dan vermoord ik hen net als de muggen en doe ik dat zonder schuldgevoel.
Kortom ik heb een fobische angst voor insecten. Nu moest ik bij de nachtmerrie-school nog een map met tekeningen en de rapporten ophalen. De directeur maakte nog een grapje over al die papieren dossiers van de kinderen die wel acht jaar bewaard moesten blijven en een feest voor zilvervisjes waren. Ik kon de opmerking niet plaatsen, maar probeerde dat ook niet omdat ik zo snel mogelijk daar weg wilde zijn.
Thuis werd de map met tekeningen aan 'opa' getoond. Mijn gil was onbeschrijflijk toen er zilverkleurige beestjes weg schoten. Later legde de GGD uit dat dat nou papiervisjes waren, die wel 8(!) jaar bleven leven en het behang en de inhoud van je boekenkast wegvraten. Natuurlijk kreeg ik direct nachtmerries. Elke nacht kwam er een papiervis van meer dan menselijke afmetingen op mij af. En in mijn beleving waren ze overal, net als kakkerlakken en de meeste insecten gemaakt tot overleven. Wij mensen zijn niets vergeleken met insecten die er altijd zullen zijn omdat ze periodes van honger, dorst en ontberingen weten te doorstaan. Denk maar aan de film Alien(s).

Ik ben langzaam met de overstap naar elektronische middelen. Ik heb de mobiele telefoon uitgesteld tot er geen telefooncellen meer waren en ik heb zeker geen smartphone. Maar na de ontmoeting met kracht van de natuur in de vorm van de alles overlevende papiervis zag ik direct het licht: wat een prachtige uitvinding is het E-book. Ik heb kindle gedownload op mijn netbook en verslind zo het ene e-book naar de andere. Met een speciaal programma (f.lux) straalt mijn netbook oranje licht uit bij het ondergaan van de zon, zodat ik zonder slaapproblemen in bed e-books kan lezen én zonder overvallen te worden door een papiervisje.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten