Ik schrijf omdat ik gelezen wil worden.
Ik ontwikkel mijn eigen verhalen en daar beleef ik een ongeëvenaard
plezier aan. Het plezier bestaat niet alleen uit het ontdekken van
het verhaal, dat heel spannend is, maar ook het vooruitzicht anderen
te kunnen vermaken, ontroeren en/of te laten nadenken.
Nu kan ik ergens heel enthousiast over
zijn, maar dat is niet bij voorbaat een garantie dat anderen dat ook
zullen zijn. Een graadmeter is of een uitgever je verhaal ziet zitten
als je niet van plan bent om het zelf uit te geven. Literair agent
Paul Sebes pleit al jaren dat de schrijver zich moet opstellen als
ondernemer. Sec gezegd
betekent dat dat ik mijn product moet testen in de markt. Dat testen
heb ik zes weken geleden gedaan bij een uitgever die maandelijks een
soort audiëntie hield in een boekenwinkel. Je kon je ter plekke
aanmelden met een synopsis van je boekidee of uitgewerkt verhaal.
Vervolgens kreeg je minimaal 2 minuten of meer als de pitch
smaakte naar meer. Ik had ervan gehoord via een collega-schrijver,
maar ik zag het als verspilde tijd en moeite. Ik zat net een paar
maanden in het verhaal/Jousterheerd en dat is een broze periode. In
die begintijd moet het verhaal zich kunnen ontwikkelen zonder
bemoeienis van buitenaf is mijn ervaring (en het advies van Stephen
King). Ik geloof in organische groei van een verhaal dat van
binnenuit naar buiten wordt opgebouwd, zeg maar de fundamenten.
Commentaar dat te vroeg komt, laat de schrijver zwabberen. Hij/zij
wordt onzeker, verliest het contact met het verhaal en welke kant het
op wil gaan alsof je de muren van een huis neerzet zonder fundering.
Vroeg of laat stort het in elkaar.
Mijn collega-schrijver ging wel, niet
om te pitchen maar om zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: testing
the waters. Ze kwam tot de
conclusie dat de uitgever geen monster leek en dat uitproberen een
optie was. Het was voor mij voor het eerst sinds jaren dat ik een
verhaal heb gepresenteerd met het doel om het te verkopen. Geloof me,
dat is eng, dat is iets om heel nerveus van te worden omdat een pril
verhaal nog zo een deel van jezelf is. Toch is het belangrijk om te
doen, want door het te pitchen, merk je bij jezelf of je het verhaal
al dan niet kent. Als je niet kunt vertellen waar het over gaat, dan
is het te vroeg. Hoe de ander het verhaal ontvangt, vertelt je ook
veel, maar deze uitgever was gepokt en gemazeld en liet zijn gezicht
niet lezen.
Ik heb
een alleraardigste afwijzing gekregen, eentje waar ik blij van werd.
Ik moest vooral volhouden ook al paste het niet in hun fonds en op
naar de volgende uitgever. Het bevestigde voor mij dat ik met
Jousterheerd op de goede weg zit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten