woensdag 3 februari 2016
Tijdgeest tegen schaatsende Marokkaan
dinsdag 5 januari 2016
Ik wil gevonden worden
Ik schrijf omdat ik wil worden gelezen.
Maar ik weet inmiddels dat een goed verhaal alleen niet genoeg is.
Hoe zorg ik ervoor dat lezers mijn verhaal vinden? In mijn zoektocht
om deze vraag te beantwoorden, keek ik rond in de young adult
sectie van de openbare bibliotheek. Een aantal schrijvers hadden een
rij boeken op de plank staan. Ik zocht de recensies op op
Goodreads.com. Het gekke is dat de kritische lezers op Goodreads
echt niet altijd staan te juichen en toch heeft zo'n auteur een plank
boeken in de bieb op zijn naam. Natuurlijk kunnen de Goodreaders
er naast zitten en probeer ik een schrijver uit, bijvoorbeeld Bella
Fitzpatrick die een serie over allerlei soorten engelen heeft
geschreven. Na de fenomenale Angelfall-trilogie
van Susan Ee, was ik benieuwd wat er nog meer op de markt was.
Fitzpatricks eerste boek Hush hush, was aardig en ik dacht een
tweede betekent meer schrijfervaring en wellicht een beter boek. In
haar geval was het tweede boek uit de serie, Crescendo,
tenenkrommend en ik ben dan gelijk klaar met zo'n schrijver.
Maar met een rij boeken val je als
schrijver wel op en word je gevonden. Zo heb ik ook Amanda Hocking
uitgeprobeerd. Deze voormalige Indie-auteur en nu traditioneel, bleek
een parel te zijn. Eerst heb ik een paar boeken uit de
Watersong-serie
gelezen, die zijn traditioneel uitgegeven en staan in de bieb. Maar
ik werd supernieuwsgierig naar haar eigen zelfgepubliceerde boeken
waar ze heel open en informatief over spreekt voor iedereen die dat
zelf zou willen doen. Zij is er een e-bookmiljonair mee geworden dus
mijn aandacht had ze. Nu lees ik haar tweede zelfgepubliceerde
vampierserie My blood approves.
Hoe vernieuwend/interessant
kan een vampierserie nog zijn na een overdaad aan Twilight,
Vampire Academy en Vampire Diaries op de boekenmarkt?
Ik kreeg een aangename verrassing. De ik-persoon is een typisch
tienermeisje (17), dramatisch, lui, uitgekookt en egocentrisch met een droog gevoel voor humor. Niet alleen geniet ik van haar humor, haar
hoofdpersoon met duidelijke karakterfouten, maar het deed me denken
aan hoe ik zelf was op 16-, 17-jarige leeftijd. Ongelooflijk dat uitgevers
of literaire agenten daar de charme van over het hoofd zien. Ik ben
allang geen 17 jaar meer, maar het boek leest als een heerlijke trip
down memory lane. Dat is gelijk ook het goede nieuws. Ook al
wijst een uitgever mijn boek af, het wil niet zeggen dat er geen
lezers zullen zijn die er wel van kunnen genieten. Ik ga gauw verder
aan mijn thriller. Ik heb al ideeën voor boek twee en drie. En drie
is een rij.
vrijdag 11 december 2015
Kinderlogica
De kerstboom is in huis gehaald. Ik
hang erg aan tradities en speciaal als je maar alleen of met zijn
tweetjes bent, vind ik het extra belangrijk dat het feestelijk en
gezellig is in huis om de leegte van een groot of compleet gezin in
te vullen. Het Zweedse woonwarenhuis en hun superaanbieding van
kerstboom voor 1 euro staat garant voor een boomlange Nordmann. Bij
die naam denk ik altijd aan de charismatische scandinavische vampier
met vikingtrekken, Eric Northman (Alexander Skarsgård)
uit de True Blood (tv)/Sookie Stackhouse (boek) serie.
Mijn zoon (6) en ik zetten de boom in
de standaard. Ineengedoken aan de voet van de boom vraag ik of de
boom recht staat, voordat alle schroeven vast zijn aangedraaid. Ik
verwacht dat mijn ventje naar achteren loopt en op afstand de boom
zal goedkeuren of bijsturen. Het leuke aan kinderen vind ik hun
onverwachte gedachtegang. Hij loopt weg om terug te komen met een
liniaaltje van 15 cm lang. Hij had deze net uit de Adventskalender
gekregen. Hij checkt of de liniaal recht is door hem langs zijn
onderarm te leggen ondertussen mompelend in zichzelf: 'Die is recht.'
Vervolgens houdt hij het liniaaltje met een bloedserieus gezicht
tegen de boom en zegt: 'Ja, hij staat recht.' Tegen deze logica kan
ik niet op en ik onderdruk mijn glimlach. Ik draai de schroeven aan
om vanochtend te horen: 'Mam, de boom staat scheef.'
Vrolijke feestdagen!
Vrolijke feestdagen!
maandag 30 november 2015
The Story Grid, zie door de woorden het verhaal weer
The Story Grid is gratis te
lezen en deels te beluisteren via zijn site, maar ook te koop in een
boek. In het voorwoord zegt Coyne: koop mijn boek niet, alles staat
gratis op mijn site. Pas als je je doorbraak als schrijver hebt
gehad, geef dan mijn boek aan iemand anders cadeau. Heel sympathiek
maar ik las het pas toen ik het boek had gekocht ;-)
woensdag 30 september 2015
Meeleesmaatje gezocht
Ik zit in mijn schrijvershol en soms is
het er koud, donker, eenzaam en vooral heel erg stil. Ik kijk naar
het einde van mijn verhaal en ik zie dat het niet werkt. Dat is op
zijn minst vervelend want ik heb grootse plannen met mijn verhaal. Om
die plannen te verwezenlijken, ben ik begonnen in het boek How to
find success in selling e-books van Victorine E. Lieske. Haar
uitgangspunt is dat je eerst een Freakin' Amazing boek
geschreven moet hebben voordat je het uitgeven onderneemt. Mevrouw
Lieske heeft daar een punt en mijn einde werkt niet. Ze draagt ook
een oplossing aan: participeer in meeleesgroepjes waarbij leden
elkaar commentaar geven.
Onderwerp elk hoofdstuk van je boek aan
commentaar. Ik heb dat gedaan. Na lang zoeken vond ik de club
'Proeflezen' op Schrijvenonline. Ik plaatste een pagina proloog en ik
kreeg direct commentaar. Goed bezig, dacht ik. Op een enkel
lichtpuntje na was men er niet over te spreken. Dat vond ik minder,
maar als het niet over komt, heb ik niet goed gedaan. Dus na een
chagrijnige bui en lang dubben 'want Minette Walters deed het ook zo
en die heeft een plank boeken op haar naam', heb ik mijn lieveling de
nek omgedraaid en de eerste 16 pagina's geschrapt. Het was even
slikken, maar ik was blij met mijn nieuwe resultaat. En toen bleef
het stil. Niemand leest nog iets van mijn verhaal. Alle andere
bijdragen ontvangen commentaar van de leden. Ik heb ook drie stukken
beoordeeld om een steentje bij te dragen, maar zij voelen zich niet
uitgenodigd om mijn werk eens te bekijken. Wat nu?
De lezer heeft altijd gelijk, maar zijn afwezigheid is mij een raadsel. Ik heb ook iets teveel schrijfervaring om de oorzaak af te doen als 100% bagger.
Heeft iemand nog een tip? Ik probeer nu een meeleesgroepje via een Facebookoproep op te starten. Ondertussen pep ik mezelf op met schrijfwijsheden die ik vind op Pinterest.
maandag 31 augustus 2015
Force Majeure
Ik zit onder water oftewel zoals mijn
Engelstalige collega's het zo mooi zeggen: I am in the writing
cave. Sociaal doen, leidt af van het schrijven en doe ik daarom
momenteel zo min mogelijk. In december 2013 ben ik begonnen met het
schrijven van mijn thriller van de koude grond. Ik dacht binnen een
jaar klaar te zijn en had mijn deadline gesteld op december 2014. Die
deadline heb ik in december vervolgens uitgesteld naar juli 2015. Het
is nu 31 augustus 2015, zucht.
Allemaal legitieme
redenen, maar als ik ergens een probleem mee heb, is het niet halen
van mijn deadline. Ik kan heel goed plannen inclusief 'wat er ook
gebeurt'. Dat heb ik geleerd tijdens mijn (lach niet) cursus
'studievaardigheid' een soort timemanagementcursus in mijn studietijd
die van onschatbare waarde bleek. Wat praktisch onbestaanbaar is in
mijn wereld is: (schrijf)werk niet afmaken. In mijn periode bij 'de
krant' (dagblad Trouw) heb ik geleerd: je werk is altijd af. Het was
heerlijk om voor de krant te schrijven, want ik ging elke dag met een
goed gevoel – werk af – naar huis.

vrijdag 31 juli 2015
Niet de ideale klant van H&M
Ik ben klant bij H&M. Ik heb weinig te besteden en een klein kind te kleden. Ik vond H&M tof want ze hebben stoere kinderkleding met dino's voor mijn ventje en tongue-in-cheek batman shirts. De dino-kleding is zo stoer dat ook de welgestelde kids uit zijn klas jaloers zijn op zijn shirts.
Ik breng mijn oude kleding naar H&M om te recyclen en ik ben blij met de kortingsbon die ik opnieuw kan besteden bij H&M. Ik dacht daarom dat H&M en ik vrienden waren, dat wij elkaar hadden gevonden. Maar H&M wil mij niet.
Vandaag werd ik gevraagd om lid te worden van de H&M club. Ik zou punten kunnen sparen en nog meer kortingen krijgen dan de gewone klant. Dat wilde ik wel want een euro kan ik maar één keer uitgeven en mijn ventje groeit, daarnaast ben ik dramatisch afgevallen dus verlang ik naar een nieuwe passende outfit. Welcome to the club zegt de folder die de verkoopster mij in de handen drukt en ik zeg gretig ja. Maar bij nader inzien wil H&M alleen maar clubleden met een smartphone. Ik heb geen smartphone, DIE KAN IK NAMELIJK NIET BETALEN H&M. En daarom kan ik geen lid worden. H&M heeft namelijk een duurzaam beleid waarbij ze geen klantenkaarten verstrekken. Dat is niet goed voor het milieu. Dus kan je punten sparen voor kortingen, exclusieve uitnodigingen ontvangen voor events en speciale aanbiedingen, maar dan alleen als je de ideale klant bent van H&M met een smartphone. Een smartphone kost meer energie dan een gewone mobiel. Een gewone mobiel is dus duurzamer, maar blijkbaar niet voor H&M want dan moeten ze klantenkaarten verstrekken en dat geld hoeven ze niet uit te geven, als de klant dat voor ze doet aan een energieverslindende smartphone.
Abonneren op:
Posts (Atom)