zaterdag 22 november 2014

Hoe verkoop je een boek

Als je van lezen houdt in het Engels, dan is Goodreads.com dé recensie website met 14 miljoen lezers om nieuwe schrijvers te ontdekken. Veel onbekende schrijvers starten door hun boek als e-book zelf te publiceren en noemen zichzelf Indie authors. Via Amazon kun je makkelijk je boek publiceren en aan de man brengen voor een prijs die je zelf bepaalt. Je kunt er zelfs voor kiezen om je boek tijdelijk gratis aan te bieden om zo nieuwe lezers te genereren. Op die manier, inclusief mijzelf, is iemand wel te porren om een schrijver uit te proberen. Als het boek heel erg bevalt, is iemand eerder bereid voor een volgend boek te betalen, is de redenatie. De Goodreadscommunity houdt elkaar op de hoogte van (gratis) downloadaanbiedingen op Amazon (nu ook Amazon.nl!) en plaatsen recensies. Een betere en eerlijkere mond-op-mondreclame kan een schrijver zich niet wensen.

In Nederland kan dat niet heb ik ontdekt. Als je zelf wilt publiceren en vervolgens je boek via een grote bekende webwinkel wilt verkopen, ben je verplicht een vast minimumbedrag af te dragen aan de webwinkel. Ik kan mijn boek dus niet onder dat minimumbedrag te koop zetten, want dan moet ik er geld op toeleggen. En mijn boek tijdelijk gratis aanbieden, is al helemaal onbetaalbaar. Dat is erg jammer. In Amerika bieden de Indie authors hun boeken voor een paar dollar aan die bij gebleken kwaliteit als warme broodjes de New York bestsellerlijst halen.

Nu is in Nederland de e-book website Elly's choice gelanceerd, waar je voor een bepaald bedrag per maand boeken kunt downloaden. Wat hun collectie is, kan alleen ingezien worden als je je op de website inschrijft. En dat vind ik dan opnieuw jammer. Weer een extra drempel voor de potentiële klant terwijl je volgens mij als je boeken wilt verkopen, het de klant toch zo makkelijk mogelijk moet maken. Ik wil als klant namelijk eerst tien keer vrij en ongezien rondneuzen, vergelijken en gratis uitproberen voordat ik tot koop overga.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten